آموزشی

۱۰ حقیقت جالب در مورد روانشناسی رنگ

رنگ ها و شناسایی آن ها جز اولین مواردی هستند که ما یاد می گیریم. اما آیا می دانستید که رنگ ها، علاوه بر زیبا جلوه دادن اشیا، می توانند ما را گرسنه یا گیج کنند؟ یا اینکه ما را بیشتر برای کاری مشتاق کنند؟ روانشناسان از مدت ها پیش به بررسی تاثیر رنگ ها بر روان انسان ها علاقمند بودند. با وجود اینکه صدها تحقیق در مورد رنگ ها انجام شده است، دانشمندان هنوز هم در مورد این پرسش های زیادی دارند.

حقایقی درباره روانشناسی رنگ:

  • رنگ های مختلف احساسات مختلفی را برمی انگیزند.
  • در حالت سیاه و سفید احتمال اینکه چیزی را فراموش کنید بیشتر است.
  • دلیلی وجود دارد که شما هرگز رنگ زرد را در هواپیما نمی بینید.
  • ممکن است از رنگ های خاصی بترسید.
  • می خواهید قدرتمند ظاهر شوید؟
  • مردان و زنان رنگ قرمز را متفاوت می بینند.
  • آبی رنگ مورد علاقه مردم جهان است.
  • رنگ های مختلف احساسات مختلفی را برمی انگیزند.
  • وقتی حروف بزرگ قرمز را جایی می بینید،آیا شما کم کم احساس تشنگی می کنید؟
  • به طور مشابه، رنگ آبی احساسات آرامش و اعتماد را برمی انگیزد.

رنگ ها حتی می توانند در ذهن شما نقش بازی کنند.

اگر چه به طور قطعی نمی توان نتیجه گرفت که رنگ بر روح و روان یک فرد تاثیر می گذارد، اما مطالعات زیادی در این زمینه انجام شده است. مثلا در مطالعاتی که در سال های اخیر در مورد رنگ آبی انجام شده است، مشخص شده است که رنگ آبی بیشتر به چشم می آید.

در حالت سیاه و سفید احتمال اینکه چیزی را فراموش کنید بیشتر است.

روان شناسان ارتباطات زیادی بین رنگ و حافظه پیدا کرده اند. همان طور که معلوم است، افراد در به خاطر سپردن واقعیت های ارائه شده به صورت سیاه و سفید بیشتر از واقعیت های ارائه شده به صورت رنگی دچار مشکل می شوند. برای مثال، یادداشت های سخنرانی که با قلم رنگی نوشته می شوند، مفیدتر از یادداشت هایی هستند که با قلم سیاه نوشته می شوند، در حالی که به خاطر سپردن صحنه ای از یک فیلم سیاه و سفید سخت تر از یک صحنه از یک فیلم رنگی است.

دلیلی وجود دارد که شما هرگز رنگ زرد را در هواپیما نمی بینید.

یک نگاه طولانی به بلوک زرد رنگ بالا بیندازید. آیا باعث می شود بعد از یک لحظه احساس سرگیجه کنید؟ شاید حتی کمی حالت تهوع داشته باشید. تعدادی از مطالعات نشان داده اند که رنگ زرد می تواند باعث سرگیجه و حالت تهوع شود. به همین دلیل، این رنگ اغلب به ندرت توسط کسانی که در هواپیما هستند استفاده می شود و تقریبا هیچ وقت در فضای داخلی وسایل حمل و نقل مختلف مورد استفاده قرار نمی گیرد.

ممکن است از رنگ های خاصی بترسید.

در اغلب موارد، کروموفوبیا ریشه در یک پاسخ شرطی شده یا یک تجربه منفی گذشته دارد، اما خوشبختانه یک تشخیص بسیار نادر است.

مطالعه رنگ دشوار است زیرا مقدار زیادی از رنگ به ادراک بستگی دارد. برای مثال، به این واقعیت فکر کنید که زمانی آبی رنگ نمادین برای دختران بچه بود، در حالی که صورتی بیشتر برای پسران مورد استفاده قرار می گرفت. این فکر احتمالا عجیب به نظر می رسد، زیرا ما در دنیایی شرطی شده ایم که عکس آن درست است.

اما نکته ای که بارها و بارها مورد مطالعه قرار گرفته، این است که این درک به خصوص در مورد نام ها اهمیت زیادی دارد. رنگ ها، رنگ های ژله ای و حتی پارچه و لباس ها تقریبا همیشه وقتی نام جالبی دارند، ترجیح داده می شوند. به عنوان مثال، در یک مطالعه مشخص شد که رنگ ها با نام های خلاقانه بسیار بیشتر از نام های معمولی شان انتخاب می شوند. در مطالعه ای دیگر، رنگ های ژله ای با نام های متفاوت انتخاب شدند.

می خواهید قدرتمند ظاهر شوید؟

رنگ سیاه تنها احساسات قدرت را در مورد لوگوها برانگیخته نمی کند. مطالعات مختلف نشان داده اند که همین روانشناسی در مورد انسان ها نیز صدق می کند. برای مثال، محققان به بیش از ۵۲۰۰۰ بازی حرفه ای هاکی نگاه کردند و دریافتند که تیم ها به خاطر پرخاشگری داوران بسیار بیشتر از زمانی که پیراهن سیاه می پوشند، جریمه می شوند. تعجبی ندارد که وکلا تقریبا همیشه لباس سیاه می پوشند، قضات لباس سیاه می پوشند.

مردان و زنان رنگ قرمز را متفاوت می بینند.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا این کشف پیشگامانه را انجام دادند که توانایی دیدن رنگ قرمز با تمام شکوه آن اغلب به جنسیت بستگی دارد. در واقع ژنی وجود دارد که به افراد اجازه می دهد تا رنگ قرمز را ببینند و تفسیر کنند و کاردینال، مارونی، قرمز و غیره. و این ژن به ایکس کروموزوم مرتبط است. از آنجا که زنان دو کروموزوم x دارند، به طور طبیعی به توانایی بهتری برای دیدن رنگ قرمز مجهز هستند.

برداشت اول مربوط به رنگ ها است.

هنگامی که افراد برای اولین بار با هم ملاقات می کنند، اکثریت قریب به اتفاق برداشت های اولیه آن ها از تشخیص رنگ تشکیل می شود. مطالعات نشان می دهد کسانی که به طور مداوم رنگ های خنثی یا سیاه می پوشند، برداشت های اولیه مثبت کمتری دارند، اما کسانی که رنگ های روشن تر می پوشند، شانس بیشتری در ایجاد روابط دوستانه دارند. به طور خاص، پوشیدن نشانه هایی از رنگ قرمز (برای زنان) یا آبی (برای مردان) در تاریخ اول می تواند منجر به ایجاد احساسات قوی تری می شود.

آبی رنگ مورد علاقه مردم جهان است.

علی رغم تفاوت های زیاد فرهنگ مردم در سراسر جهان، حداقل یک چیز مشترک وجود دارد: رنگ آبی. مطالعات انجام شده در سراسر جهان نشان می دهد که ۴۰ درصد مردم آبی را رنگ مورد علاقه خود می دانند. رتبه دوم به بنفش می رسد و رتبه آخر به رنگ سیاه می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *