سفر و گردشگری

6 تأثیر منفی گردشگری بر اقتصاد

متأسفانه صنعت گردشگری همیشه خوب نیست و اثرات منفی اقتصادی هم دارد. هزینه های پنهان زیادی برای گردشگری وجود دارد که می تواند اثرات اقتصادی نامطلوبی بر جامعه میزبان داشته باشد.

در حالی که چنین تاثیرات منفی در ادبیات گردشگری به خوبی مستند شده است، بسیاری از گردشگران از اثرات منفی که اقدامات آن ها ممکن است ایجاد کند، آگاه نیستند. به همین ترتیب، بسیاری از مقاصدی که در گردشگری و اقتصاد بی تجربه یا بی سواد هستند، ممکن است از مشکلاتی که ممکن است در صورت عدم مدیریت صحیح گردشگری رخ دهد، آگاه نباشند.

در ادامه به مهم ترین تاثیرات منفی اقتصادی گردشگری می پردازیم.

نشتی

نشت اقتصادی در گردشگری یکی از عمده ترین اثرات منفی اقتصادی گردشگری است. این زمانی است که پول خرج شده در کشور باقی نمی ماند بلکه به جای دیگری ختم می شود. بنابراین، منافع اقتصادی گردشگری را به مقصد میزبان محدود می کند.

بزرگترین عامل نشت اقتصادی شرکت های چند ملیتی و بین المللی، تعطیلات فراگیر و گردشگری محصور هستند.

من یک پست مفصل در مورد مفهوم نشت اقتصادی در گردشگری نوشته ام، می توانید اینجا نگاهی بیندازید- نشت اقتصادی در گردشگری توضیح داده شده است.

هزینه زیرساخت

یکی دیگر از تاثیرات منفی اقتصادی گردشگری هزینه زیرساخت ها است. توسعه گردشگری می تواند هزینه زیادی برای دولت محلی و مالیات دهندگان محلی داشته باشد.

گردشگری ممکن است دولت را ملزم به بهبود فرودگاه، جاده ها و زیرساخت های دیگر کند که پرهزینه هستند. برای مثال توسعه باند سوم فرودگاه هیتروی لندن ۱۸.۶ میلیارد پوند هزینه در بر داشته است.

پولی که در این زمینه ها خرج می شود ممکن است پول دولت مورد نیاز در سایر زمینه های حیاتی مانند آموزش و بهداشت را کاهش دهد، همانطور که قبلاً در بحث خود در مورد هزینه های فرصت توضیح دادم.

افزایش قیمت ها

یکی از بارزترین تاثیرات اقتصادی گردشگری این است که حضور توریسم قیمت ها را در منطقه محلی افزایش می دهد.

آیا تا به حال سعی کرده اید یک قوطی نوشابه را در سوپرمارکت هتل تان بخرید؟ یا در رستوران ساحلی؟ پنج دقیقه پیاده روی کنید و سعی کنید همان قوطی را در یک فروشگاه محلی بخرید. من به شما قول می دهم، در اکثر موارد تفاوت فاحشی را در هزینه مشاهده خواهید کرد. (برای سفره ای بیشتر مانند این مشترک خبرنامه من شوید ⁇ من تعداد زیادی نکته، ترفند و کوپن ارسال می کنم)

افزایش تقاضا برای خدمات و کالاهای اساسی از سوی گردشگران اغلب باعث افزایش قیمت می شود که تأثیر منفی بر ساکنان محلی می گذارد که درآمد آنها به طور متناسب افزایش نمی یابد.

توسعه گردشگری و افزایش تقاضای املاک و مستغلات ممکن است به طور چشمگیری هزینه های ساختمان و ارزش زمین را افزایش دهد. این اغلب به این معنی است که مردم محلی مجبور می شوند از منطقه ای که گردشگری در آن واقع شده است، که به عنوان gentrification شناخته می شود، دور شوند.

اتخاذ تدابیری برای اطمینان از اینکه گردشگری به طور پایدار مدیریت می شود، می تواند به کاهش این تاثیر منفی اقتصادی گردشگری کمک کند. تکنیک هایی مانند به کارگیری تنها افراد محلی، محدود کردن تعداد هتل های همه منظوره و تشویق به خرید محصولات و خدمات محلی همگی می توانند کمک کنند.

وابستگی اقتصادی جامعه محلی به گردشگری

یکی دیگر از اثرات مهم اقتصادی گردشگری وابستگی است. بسیاری از کشورها در معرض خطر وابستگی بیش از حد به گردشگری هستند. این کشور نشانه های دلار را می بیند و تمام تلاش خود را در حوزه گردشگری می گذارد. در حالی که این می تواند به خوبی کار کند، اما یک تجارت پرخطر نیز هست!

اگر به دلایلی گردشگری در یک مقصد کم شود، مهم است که مقصد روش های دیگری برای کسب درآمد داشته باشد.اگر آن ها این کار را نکنند، در صورتی که صنعت گردشگری آن ها کاهش پیدا کند، با خطر مشکلات مالی شدید مواجه می شوند.

به عنوان مثال، در گامبیا، 30 درصد از نیروی کار به طور مستقیم یا غیرمستقیم به گردشگری وابسته است. در کشورهای جزیره ای کوچک در حال توسعه، درصد می تواند از 83 درصد در مالدیو تا 21 درصد در سیشل و 34 درصد در جامائیکا متغیر باشد.

دلایل متعددی وجود دارد که گردشگری می تواند در یک مقصد کاهش یابد.

گامبیا به تازگی این موضوع را تجربه کرده است که آن ها ضربه مضاعفی به صنعت گردشگری خود وارد کردند. ضربه اول به دلیل بی ثباتی سیاسی در این کشور بود که بسیاری از گردشگران را از سفر به این کشور منصرف کرد و ضربه دوم زمانی بود که شرکت هواپیمایی مونارک ورشکست شد، زیرا آن ها سهم بازار بزرگی در پروازهای خود به گامبیا داشتند.

سایر مسائلی که می تواند منجر به کاهش گردشگری شود شامل رکود اقتصادی، بلایای طبیعی و تغییر الگوهای گردشگری است. اتکای بیش از حد به گردشگری خطراتی را برای اقتصادهای وابسته به گردشگری به همراه دارد که می تواند عواقب مخربی داشته باشد.

مالکیت و مدیریت خارجی

آخرین تاثیرات اقتصادی منفی گردشگری که در مورد آن بحث خواهم کرد، مالکیت و مدیریت خارجی است.

با گران شدن روزافزون سرمایه گذاری در کشورهای توسعهیافته، بسیاری از کسبوکارها ترجیح می دهند به خارج از کشور بروند. در حالی که این کار ممکن است باعث صرفه جویی در پول کسب وکار شود، معمولا برای اقتصاد مقصد میزبان چندان مفید نیست.

شرکت‌های خارجی اغلب کارکنان خود را با خود می‌آورند، بنابراین تأثیر اقتصادی افزایش اشتغال را محدود می‌کنند. آنها معمولاً بخش بزرگی از درآمد خود را نیز به کشوری که در آن مستقر هستند صادر می کنند. شما می توانید در این مورد در پست من در مورد نشت اقتصادی در گردشگری بیشتر بخوانید.

اثرات اقتصادی گردشگری: نتیجه گیری

همانطور که در این پست توضیح دادیم، گردشگری یک محرک اقتصادی مهم در سراسر جهان است. با این حال، همه اثرات اقتصادی گردشگری مثبت نیستند. برای اطمینان از اینکه اثرات اقتصادی گردشگری به حداکثر برسد، مدیریت دقیق صنعت گردشگری مورد نیاز است.گردشگری تنها زمانی تاثیر مثبت پایدار دارد که به خوبی مدیریت شود به‌طوری که اثرات منفی بر مزایای مالی آن غلبه نکند. مدیریت باید به گونه ای باشد که به تمام جنبه های مثبت و منفی گردشگری توجه شود.

آیا دوست دارید مطلبی درباره سفر به تاجیکستان بخوانید؟ به مطلب جاذبه های تاجیکستان مراجعه کنید.

 

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام
    زیرساخت های گردشگری:
    ارتباطات (مخابرات ، اینترنت و…)- انرژی (برق، فسیلی، تجدیدپذیر) – آب آشامیدنی- دفع مواد زائذ و فاضلاب – بهداشت و درمان – دسترسی ها (جاده ، ریل، هوایی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *