اخبار

خلاصه اجرایی و یافته های کلیدی گزارش 2021

بیش از یک سال پس از شروع، همه‌گیری کرونا همچنان ابری تاریک بر سلامت جوامع ما – و همچنین سلامت صنعت خبر – می‌افکند. این بحران – که با تعطیلی‌ها و سایر محدودیت‌ها کامل می‌شود – مرگ روزنامه‌های چاپی را تسریع کرده است، و بیشتر بر نتیجه بسیاری از شرکت‌های رسانه‌ای که زمانی مفتخر و مستقل بودند، تأثیر می‌گذارد. صفحات کشور ما امسال مملو از داستان های اخراج روزنامه نگاران است زیرا تبلیغ کنندگان در مواجهه با رکود اقتصادی جهانی هراسان شده اند. مدل‌های کسب‌وکار جدید مانند اشتراک و عضویت، همانطور که در گزارش امسال مستند می‌کنیم، با بحران تسریع یافته‌اند. اما در بیشتر موارد، این هنوز به هیچ وجه به جبران درآمد از دست رفته در جاهای دیگر نزدیک نشده است.

و با این حال، این بحران همچنین ارزش اطلاعات دقیق و قابل اعتماد را در زمانی که زندگی در خطر است نشان داده است. در بسیاری از کشورها می بینیم که مخاطبان به برندهای مورد اعتماد روی می آورند – علاوه بر این که به طور کلی اعتماد بیشتری به رسانه ها دارند. شکاف بین “بهترین ها و بقیه” و همچنین شکاف اعتماد بین رسانه های خبری و رسانه های اجتماعی افزایش یافته است. البته، این روندها جهانی نیستند و گزارش امسال همچنین نابرابری های نگران کننده ای را در مصرف و اعتماد آشکار می کند – با توجه به اینکه جوانان، زنان، اقلیت های قومی، و طرفداران سیاسی اغلب احساس می کنند کمتر به طور منصفانه توسط رسانه ها نمایندگی می شوند.

شورش کاپیتول هیل در ایالات متحده و گسترش جهانی اطلاعات نادرست و تئوری های توطئه در مورد کرونا، ذهن ها را بیشتر بر جایی متمرکز کرده است که مردم اخبار خود را از کجا دریافت می کنند، به همین دلیل است که ما امسال تحقیقات مفصلی را در مورد درک نقش شبکه های اجتماعی مختلف انجام داده ایم. برای اخبار و راه های پیچیده ای که از آنها برای انتشار اطلاعات گمراه کننده و نادرست در سراسر جهان استفاده می شود.

این دهمین نسخه از گزارش اخبار دیجیتال ما، بر اساس داده‌های شش قاره و 46 بازار، با هدف روشن کردن موضوعات کلیدی که صنعت در زمان عدم اطمینان عمیق و تغییرات سریع با آن مواجه است، است. نمونه جهانی تر ما، که شامل هند، اندونزی، تایلند، نیجریه، کلمبیا و پرو برای اولین بار است، درک عمیق تری از نحوه عملکرد متفاوت محیط خبری در خارج از ایالات متحده و اروپا ارائه می دهد و ما سعی کرده ایم راه های جدیدی برای آن بیابیم. این را منعکس می کند، در حالی که تشخیص اینکه تفاوت در ضریب نفوذ اینترنت و آموزش باعث می شود برخی از مقایسه ها بی معنی باشند. داستان کلی در این خلاصه اجرایی، به دنبال آن بخش 1 با فصول حاوی تجزیه و تحلیل اضافی و سپس صفحات تک تک کشور و بازار در بخش 2 با داده‌های اضافی و زمینه صنعت آورده شده است.

خلاصه ای از برخی از مهم ترین یافته های تحقیق ما در سال 2021

پس از همه‌گیری ویروس کرونا، اعتماد به اخبار به طور متوسط ​​شش درصد افزایش یافته است – به طوری که 44 درصد از کل نمونه ما گفته‌اند که اکثر اوقات به اکثر اخبار اعتماد دارند. این امر تا حدودی افت اخیر میانگین اعتماد را معکوس می‌کند – سطوح را به سال 2018 بازمی‌گرداند. فنلاند همچنان کشوری با بالاترین سطح اعتماد کلی (65%) است و ایالات متحده اکنون کمترین سطح (29%) را در این زمینه دارد.

در همان زمان، اعتماد به اخبار از جستجو و اجتماعی به طور گسترده ثابت مانده است. این بدان معناست که شکاف اعتماد بین اخبار به طور کلی و اخبار موجود در محیط‌های انبوه افزایش یافته است – به‌طوری که به نظر می‌رسد مخاطبان به منابع خبری دقیق و قابل اعتماد اهمیت بیشتری می‌دهند.

در تعدادی از کشورها، به ویژه کشورهایی که دارای رسانه های خدمات عمومی قوی و مستقل هستند، ما شاهد مصرف بیشتر برندهای خبری مورد اعتماد بوده ایم. این الگو در خارج از اروپای غربی، در کشورهایی که بحران ویروس کرونا کمتر بر دستور کار رسانه ها تسلط داشته است، یا سایر مسائل سیاسی و اجتماعی نقش مهم تری ایفا کرده اند، چندان واضح نیست.

اخبار تلویزیونی در برخی کشورها به عملکرد قوی خود ادامه داده است، اما روزنامه‌های چاپی تقریباً در همه جا شاهد کاهش شدید بیشتری بوده‌اند، زیرا قرنطینه‌ها بر توزیع فیزیکی تأثیر گذاشته و تغییر را به سمت آینده عمدتاً دیجیتالی تسریع کرده است.

در حالی که بسیاری همچنان بسیار درگیر هستند، اما نشانه هایی را می یابیم که دیگران از رسانه های خبری رویگردان هستند و در برخی موارد به طور کامل از اخبار دوری می کنند. علاقه به اخبار در ایالات متحده پس از انتخاب رئیس جمهور بایدن – به ویژه در مورد گروه های راستگرا – به شدت کاهش یافته است.

در جاهای دیگر، متوجه می‌شویم که رسانه‌ها نماینده‌ای از جوانان (به‌ویژه زنان جوان)، طرفداران سیاسی، و – حداقل در ایالات متحده – افرادی از گروه‌های قومی اقلیت هستند. این یافته‌ها به کسانی که برای اتاق‌های خبری متنوع‌تر و فراگیرتر بحث می‌کنند، فوریت بیشتری می‌بخشد.

با وجود گزینه های بیشتر برای خواندن و تماشای اخبار حزبی، اکثر پاسخ دهندگان ما (74٪) می گویند که همچنان اخباری را ترجیح می دهند که طیفی از دیدگاه ها را منعکس کند و به آنها اجازه دهد تصمیم بگیرند که چه فکری کنند. اکثر آنها همچنین فکر می کنند که رسانه های خبری باید سعی کنند در مورد هر موضوعی بی طرف باشند (66٪)، اگرچه برخی از گروه های جوان فکر می کنند که “بی طرفی” ممکن است در برخی موارد مناسب یا مطلوب نباشد – به عنوان مثال، در مورد مسائل عدالت اجتماعی.

استفاده از رسانه های اجتماعی برای اخبار همچنان قوی است، به خصوص در مورد افراد جوان تر و کسانی که سطح تحصیلات پایین تری دارند. اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی مانند واتس‌اپ و تلگرام به‌ویژه در جنوب جهانی محبوب شده‌اند و بیشترین نگرانی را در مورد انتشار اطلاعات نادرست در مورد کرونا ایجاد می‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *