اخبار

خبرهای ماندگار سال 2015

کشورها به توافق مهمی در زمینه تغییرات اقلیمی دست می یابند

در دسامبر، نمایندگانی از 195 کشور یک توافقنامه تاریخی با عنوان کنار گذاشتن سوخت های فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانه ای با هدف محدود کردن گرمایش زمین تا کمتر از 2 درجه سانتیگراد را تصویب کردند.این اولین توافق جهانی در مورد تغییرات آب و هوایی بود ، این توافق در حالی به تصویب رسید که بیان شده بود سال 2015 گرم ترین سال تاریخ خواهد بود.

اگرچه افراد مخالفی گفته بودند این توافقنامه به اندازه کافی پیش نرفت، اما اوباما آن را «نقطه عطفی برای جهان» و گامی بزرگ به سوی پذیرش انرژی پاک و تجدیدپذیر خواند.

تیراندازی های دسته جمعی ترس از تروریسم و ​​بحث بر سر اسلحه را تجدید می کند

در یکی از مرگبارترین کشتارهای دسته جمعی در ایالت متحده در سه سال گذشته ، یک زوج متاهل به صورت کاملا مسلحانه در تاریخ 2 دسامبر، در یک مهمانی که مربوط به تعطیلات در سن برناردینو، کالیفرنیا میشد، تیراندازی کرده و 14 نفر را کشتند. این اتفاق در پی تیراندازی های دسته جمعی دیگر در لوئیزیانا، اورگان، کلرادو و سایر ایالت ها، بحث های طولانی مدتی در خصوص محدود کردن دسترسی به سلاح های گرم و تهاجمی را زنده کرد و در آن مشخص شد که این مهاجمان، مسلمانان رادیکالیزه ای بودند که از گروه داعش الهام گرفته اند و ترس های جدیدی را در خصوص موضوع افراط گرایان اسلام و تروریسم های داخلی دامن می زنند.

آمریکایی ها برای دیدن پاپ فرانسیس جمع می شوند

میلیون‌ها آمریکایی در ماه سپتامبر خیابان‌های نیویورک، فیلادلفیا و واشنگتن را جمع کردند تا پاپ فرانسیس را ببینند و بشنوند، پاپ فرانسیس که با فروتنی ملایم و شفقت خود برای افراد کم‌بخت، مخاطبان را در هر سه شهر مجذوب کرد. تور شش روزه او  اولین سفر پاپ به ایالات متحده در هفت سال گذشته شامل دیدار با رهبران سیاسی و یک توده بزرگ در فضای باز و همچنین بازدیدهای فوق العاده از یک پناهگاه بی خانمان ها و یک زندان بود. برای رهبر معنوی 1.2 میلیارد کاتولیک جهان، این یک سفر پیروزمندانه بود.

کیتلین جنر و ظهور هویت تراجنسیتی

در یک مصاحبه تلویزیونی پربیننده در ماه آوریل، بروس جنر، ستاره سابق المپیک و واقعیت به دایان سایر گفت: “بله، برای همه مقاصد و مقاصد، من یک زن هستم.” شش هفته بعد، جنر از ظاهر و نام جدیدی روی جلد Vanity Fair رونمایی کرد. انتقال پرمخاطب او، همراه با خطوط داستانی تراجنسیتی در تلویزیون (“شفاف”) و فیلم ها (“دختر دانمارکی”)، الهام بخش دیگر مردان و زنان ترنس شد و در عین حال میلیون ها نفر را در مورد ماهیت سیال هویت جنسی آموزش داد.

NFL، تام بردی توسط “Deflategate” اخراج شد

این داستان تقریباً همه چیز داشت: رسوایی، شهرت و بزرگترین صحنه در ورزش آمریکا. نیوانگلند پاتریوتز و کوارتر مدافع ستاره آنها، تام بردی، متهم به استفاده از توپ های کم باد شده برای به دست آوردن برتری در طول بازی پلی آف در ژانویه شدند، رسوایی که به سوپر باول نیز کشیده شد. NFL و کمیسیونر راجر گودل، برادی را برای چهار بازی اول فصل عادی 2015 نیمکت نشین کردند، اما یک قاضی فدرال این محرومیت را لغو کرد. این حماسه برای ماه ها به طول انجامید، یک چشم سیاه دیگر برای لیگی که پیش از این با بحث بر سر آسیب های مزمن مغزی به بازیکنانش و خشونت خانگی مواجه بود.

ناسا اکتشافات بزرگی در پلوتون، مریخ انجام می دهد

در ژوئیه اولین پرواز بشر از کنار پلوتو توسط فضاپیمای هورایزنز ناسا به پایان و سرانجام رسید و موارد شگفت انگیزی مثل وجود کوه های یخ بسیار بلند در مورد سیاره کوتوله را کشف و ارائه داد و همچنین در این مورد عکس های فراوانی گرفت. این کاوشگر برای رسیدن به سیاره پلوتو نه سال و تقریبا 3.36 میلیارد مایل راه را طی کرد. بعد از گذشت دو ماه ناسا اعلام کرد که شواهدی مبنی بر وجود آب در سطح سنگی مریخ موجود است، که یک پیشرفت بالقوه در جستجوی حیات فراتر از زمین و استعمار سیاره سرخ شبیه به مریخ در آینده است.

عکس آنلاین “لباس” بحث های جهانی را برانگیخت

آبی و مشکی؟ یا سفید و طلایی؟ یک سوال به ظاهر بی‌اهمیت که در تامبلر درباره رنگ‌های صحیح لباس‌های تصادفی ارسال شده بود، در ماه فوریه اینترنت را درگیر کرد، مردم را به اردوگاه‌های رقیب تقسیم کرد و باعث ایجاد مکالمات در مورد توهمات نوری و کوررنگی شد. میم ها به وجود آمدند. سلبریتی‌ها به این موضوع پرداختند. «لباس» در سال 2015 نمونه‌ای از قدرت اسرارآمیز شبکه اجتماعی برای چرخاندن یک گفت‌وگوی بین‌المللی حول تکه‌ای از محتوای بی‌اهمیت بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *