سلامتی

پیدا کردن داروی ضد افسردگی مناسب

تعدادی از داروهای ضد افسردگی موجود هستند که به روش های کمی متفاوت عمل می کنند و عوارض جانبی متفاوتی دارند. هنگام تجویز یک داروی ضد افسردگی که احتمالاً برای شما مؤثر است، پزشک ممکن است موارد زیر را در نظر بگیرد:

علائم خاص شما علائم افسردگی می تواند متفاوت باشد و یک داروی ضد افسردگی ممکن است علائم خاصی را بهتر از دیگری تسکین دهد. برای مثال، اگر مشکل خواب دارید، یک داروی ضد افسردگی که کمی آرام‌بخش است، ممکن است گزینه خوبی باشد.

عوارض جانبی احتمالی عوارض جانبی داروهای ضد افسردگی از دارویی به داروی دیگر و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عوارض جانبی آزاردهنده، مانند خشکی دهان، افزایش وزن یا عوارض جنسی، می تواند ادامه درمان را دشوار کند. عوارض جانبی عمده احتمالی را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

آیا برای یکی از بستگان نزدیک کار می کرد. اینکه چگونه یک دارو برای یکی از بستگان درجه یک، مانند والدین یا خواهر و برادر کار می کند، می تواند نشان دهد که چقدر ممکن است برای شما موثر باشد. همچنین، اگر یک داروی ضد افسردگی در گذشته برای افسردگی شما موثر بوده است، ممکن است دوباره خوب عمل کند.

تداخل با سایر داروها. برخی از داروهای ضد افسردگی در صورت مصرف با سایر داروها می توانند واکنش های خطرناکی ایجاد کنند.

بارداری یا شیردهی. تصمیم برای استفاده از داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری و شیردهی بر اساس تعادل بین خطرات و فواید است. به طور کلی، خطر نقص مادرزادی و سایر مشکلات برای نوزادان مادرانی که در دوران بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند، کم است. با این حال، برخی از داروهای ضد افسردگی، مانند پاروکستین (Paxil، Pexeva)، ممکن است در دوران بارداری ناامید شوند. با پزشک خود همکاری کنید تا بهترین راه را برای مدیریت افسردگی خود در زمانی که در انتظار بارداری هستید یا قصد بارداری دارید، بیابید.

سایر شرایط سلامتی برخی از داروهای ضدافسردگی ممکن است در صورت داشتن شرایط خاص روحی یا جسمی مشکلاتی ایجاد کنند. از سوی دیگر، برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است به درمان سایر شرایط سلامت جسمی یا روانی همراه با افسردگی کمک کنند. به عنوان مثال، ونلافاکسین (Effexor XR) ممکن است علائم اختلالات اضطرابی را تسکین دهد و بوپروپیون ممکن است به شما در ترک سیگار کمک کند. نمونه های دیگر شامل استفاده از دولوکستین (Cymbalta) برای کمک به علائم درد یا فیبرومیالژیا، یا استفاده از آمی تریپتیلین برای جلوگیری از میگرن است.

هزینه و پوشش بیمه سلامت. برخی از داروهای ضد افسردگی ممکن است گران باشند، بنابراین مهم است که بپرسید آیا نسخه عمومی موجود است یا خیر و در مورد اثربخشی آن بحث کنید. همچنین دریابید که آیا بیمه درمانی شما داروهای ضدافسردگی را پوشش می دهد و آیا محدودیتی در مورد پوشش آنها وجود دارد یا خیر.

درست کردن داروهای ضد افسردگی برای شما

برای به دست آوردن بهترین نتایج از یک داروی ضد افسردگی:

صبور باش. هنگامی که شما و پزشکتان یک داروی ضد افسردگی را انتخاب کردید، ممکن است در عرض چند هفته شاهد بهبودی باشید، اما ممکن است شش هفته یا بیشتر طول بکشد تا کاملاً مؤثر باشد. با برخی از داروهای ضد افسردگی، می توانید بلافاصله دوز کامل را مصرف کنید. در مورد دیگران، ممکن است لازم باشد به تدریج دوز خود را افزایش دهید. در حالی که منتظر اثرگذاری داروی ضد افسردگی هستید، با پزشک یا درمانگر خود در مورد مقابله با علائم افسردگی صحبت کنید.

داروی ضد افسردگی خود را به طور مداوم و با دوز صحیح مصرف کنید. اگر به نظر می رسد داروی شما موثر نیست یا عوارض جانبی آزاردهنده ای ایجاد می کند، قبل از ایجاد هر گونه تغییر با پزشک خود تماس بگیرید.

ببینید آیا عوارض جانبی بهبود می یابد یا خیر. بسیاری از داروهای ضد افسردگی عوارض جانبی ایجاد می کنند که با گذشت زمان بهبود می یابند. به عنوان مثال، عوارض جانبی اولیه هنگام شروع SSRI می تواند شامل خشکی دهان، حالت تهوع، حرکات شل روده، سردرد و بی خوابی باشد، اما این علائم معمولاً با تطبیق بدن با داروی ضد افسردگی از بین می روند.

اگر به خوبی کار نمی کند، گزینه ها را کاوش کنید. اگر عوارض جانبی آزاردهنده‌ای داشتید یا بعد از چند هفته هیچ بهبود قابل توجهی در علائم خود مشاهده نکردید، با پزشک خود در مورد تغییر دوز، استفاده از یک داروی ضد افسردگی متفاوت (تغییر) یا افزودن یک داروی ضد افسردگی دوم یا داروی دیگری (افزایش) صحبت کنید. یک ترکیب دارویی ممکن است برای شما بهتر از یک داروی ضد افسردگی منفرد عمل کند.

روان درمانی را امتحان کنید. در بسیاری از موارد، ترکیب یک داروی ضد افسردگی با گفتار درمانی (روان درمانی) موثرتر از مصرف یک داروی ضد افسردگی به تنهایی است. همچنین می تواند به جلوگیری از بازگشت افسردگی شما پس از بهبودی کمک کند.

بدون مشورت با پزشک خود، مصرف یک داروی ضد افسردگی را قطع نکنید. برخی از داروهای ضد افسردگی می توانند علائم قابل توجهی مانند ترک ایجاد کنند، مگر اینکه به آرامی دوز خود را کاهش دهید. ترک ناگهانی سیگار ممکن است باعث بدتر شدن ناگهانی افسردگی شود.

از مصرف الکل و داروهای تفریحی خودداری کنید. ممکن است به نظر برسد که الکل یا مواد مخدر علائم افسردگی را کاهش می دهند، اما در دراز مدت به طور کلی علائم را بدتر می کنند و درمان افسردگی را سخت تر می کنند. اگر برای مشکلات الکل یا مواد مخدر به کمک نیاز دارید با پزشک یا درمانگر خود صحبت کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *